На офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК) періодично розміщується інформація, у якій нагадується суб’єктам декларування про початок з 00 годин 00 хвилин 01 січня 2019 року нової деклараційної кампанії.

1. З 7 листопада 2018 року набрав чинності Закон № 2155, а Закон України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV втратив чинність.

Це необхідно суб’єктам декларування враховувати при отриманні послуг електронного цифрового підпису.

Слід зазначити, що відповідно до п.5 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2155 електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону № 852 до набрання чинності цим Законом (тобто включно до 06.11.2018 р.), використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Якщо починаючи з 07.11.2018 р. виникає потреба отримати кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису у відповідності до Закону № 2155, для цього необхідно звернутися до кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, яким може бути юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, фізична особа — підприємець, яка надає одну або більше електронних довірчих послуг і діяльність якої відповідає вимогам цього Закону та відомості про яку внесені до Довірчого списку — переліку кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг та інформації про послуги, що ними надаються.

Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2155 встановлено, що акредитовані центри сертифікації ключів, утворені відповідно до Закону № 852, які мають намір надавати кваліфіковані електронні довірчі послуги, автоматично вносяться центральним засвідчуваним органом до Довірчого списку як кваліфіковані надавачі електронних довірчих послуг протягом року з дня набрання чинності цим Законом.

Отже, для того щоб отримати кваліфікований електронний підпис, наприклад, через АСЦК Приватбанку або через АЦСК Укрзалізниці, декларанту слід переконатися про внесення цих установ як кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг до Довірчого списку.

2. Для успішного подання декларантами, вже зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, необхідно мати адресу електронної пошти та ЕЦП. Як свідчить практика, у комбінації станів функціонування цих складових можуть бути такі 4 випадки:

1) електронна адреса не змінювалася (тобто та, яка вказана у персональному кабінеті декларанта), і при цьому ЕЦП працездатний;

2) електронна адреса не змінювалася, і при цьому ЕЦП непрацездатний;

3) електронна адреса змінювалася, і при цьому ЕЦП працездатний;

4) електронна адреса змінювалася, і при цьому ЕЦП непрацездатний.

Опишемо алгоритм дій для кожного із наведених випадків. 

Перший — оптимальний випадок, який дає можливість заповнювати та подавати декларацію.

Другий — необхідно отримати новий ЕЦП. Для цього декларант має зайти на сторінку входу до Реєстру https://portal.nazk.gov.ua/login і скористатись посиланням: «Я загубив/змінив свій приватний ключ». У полі «Поточна електронна адреса» вказати електронну поштову скриньку, з якою ви зареєстровані в Реєстрі, та натиснути кнопку «Вислати код для відновлення». На вказану поштову скриньку надійде лист «Зміна ЕЦП / ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ».

Для зміни ЕЦП необхідно перейти за посиланням у листі, після цього у полі АЦСК обрати акредитований центр сертифікації ключів, в якому декларант отримав новий ЕЦП, обрати файл нового ЕЦП, вказати пароль від нового ЕЦП та натиснути кнопку «Змінити ЕЦП». Після успішного виконання вказаних дій з’явиться повідомлення про розгляд заявки декларанта. Заявки на зміну ЕЦП розглядаються протягом 1 доби у робочий час. При цьому декларант може здійснити спробу входу до Реєстру з новим ЕЦП через вказаний час та не очікувати листа з подальшими інструкціями.

Третій варіант — для цього необхідно авторизуватися в Реєстрі за адресою: https://portal.nazk.gov.ua за допомогою власного ЕЦП, перейти у вкладку «Мій профіль», натиснути кнопку «Змінити контактні дані», у полі «Новий E-mail» вказати нову поштову скриньку та натиснути кнопку «Змінити E-mail».

На нову електронну адресу поштової скриньки надійде лист «Зміна E-mail / ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни е-mail перейти за посиланням у цьому листі, повторно здійснити вхід у персональний кабінет та перевірити вкладку «Мій профіль». У полі «E-mail» повинна бути зазначена вже змінена електронна поштова скринька.

У випадку 4 слід звернутися до служби технічної підтримки, направивши лист на електронну поштову скриньку support@nazk.gov.ua і зазначивши при цьому назву помилки (як правило, виникає помилка «Користувач з таким податковим номером вже зареєстрований») або викласти суть порушеного питання, вказати прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН) та зазначити актуальну поштову скриньку.

Після цього на нову адресу електронної пошти має надійти повідомлення від НАЗК. Далі — діяти за алгоритмом, передбаченим для варіанту 2.

У разі виникнення проблем технічного характеру можна звернутись до служби технічної підтримки НАЗК за тел.: +38(044)200-06-94 або адресою електронної пошти support@nazk.gov.ua.

Ми впевнені, що викладена вище інформація сприятиме проведенню деклараційної кампанії 2019 року на належному рівні. На забувайте, шановні, що розумна людина вчиться на своїх помилках, а мудра — на чужих.